Weer naar school – een ritueel

Kinderen op de basisschool mogen maandag weer naar school! Wat zullen veel kinderen en ouders opgelucht en blij zijn. Want wekenlang thuis zitten – soms met te veel huisgenoten op te weinig vierkante meters, soms met oplopende irritaties en spanningen, soms eenzaam en alleen, soms zonder enige hulp of uitleg, soms verstoken van vriendjes, plezier of zelfs veiligheid – was zwaar. Natuurlijk zijn er ook gezinnen die zich er goed doorheen geslagen hebben. Ik zag ouders die met hun kinderen rekenopdrachten op straat gingen doen en ik hoorde over kinderen die heel zelfstandig en met plezier aan hun schoolopdrachten werkten. Maar voor veel kinderen én ouders was de periode sinds half december een pittige tijd. Na dit weekend komt daar een einde aan. De kinderen gaan hopelijk weer plezier maken op school met klasgenoten en hun juf of meester, veel ouders kunnen thuis eindelijk weer rustig werken. Ik hoop van harte dat het geen (grote) nadelige gevolgen heeft voor de corona-pandemie; de tijd zal het leren…

Om alle gevoelens en gedachten rond de schoolsluiting en -opening een plek te geven en met elkaar te delen, heb ik een klein ritueel bedacht. Zo kun je als ouder(s) en kind(eren) samen stilstaan bij dit bijzondere moment.

  • Ga lekker samen ergens zitten, op de bank, aan de keukentafel of waar dan ook. Zorg voor iets te drinken en iets lekkers erbij. Of doe dit tijdens het eten, dan zit je toch al bij elkaar. Zorg dan voor feestelijk eten, iets wat de kinderen heel lekker vinden…
  • Vertel dat je wilt terugkijken op de afgelopen weken. Wat was er moeilijk of stom en wat was er misschien wel leuk? Iedereen kan dat even voor zichzelf bedenken of opschrijven.
  • Daarna deel je dit met elkaar. Iedereen krijgt gelegenheid om iets te zeggen. Alles wat gezegd wordt, mag er zijn. Als ouder deel je misschien niet alles wat je lastig vond. Maar je kunt daar best íets over zeggen. Dat je minder tijd had om te werken bijvoorbeeld, of dat je je collega’s mist. Dat er thuis ook wel eens irritaties of ruzies waren. Of dat je het soms best moeilijk vond om de lesstof uit te leggen.
  • Bedenk vervolgens zelf iets om jullie verbondenheid met elkaar te vieren. Want ook al was het soms lastig, er waren waarschijnlijk – zo hebben jullie net met elkaar gedeeld – ook leuke momenten. Jullie hebben je samen door deze periode heen geslagen. Wat kun je zoal doen? Dat ligt heel erg aan jullie gezin, hoe jullie gewoonlijk met elkaar omgaan en wat jullie graag doen. Een paar ideeën:
    • Je kunt eenvoudigweg samen proosten, even elkaars hand vasthouden of een knuffel of boks geven.
    • Je kunt afspreken om zo meteen samen iets te gaan doen en alvast bespreken wat dan: een gezelschapsspelletje spelen, samen een tekening maken, buiten spelen, iets koken of bakken of wat jullie maar leuk vinden.
    • Bedenk gerust iets anders leuks!
  • Tot slot schrijven de ouders een wens op voor hun kinderen. Het is misschien wel een beetje spannend om weer naar school te gaan… Wat wens je je kind(eren) toe voor maandag en alle andere schooldagen? Je kunt tevoren een mooie kaart kopen om het op te schrijven, je kunt ook een wit papier gebruiken dat je kind, als het van tekenen of knutselen houdt, daarna zelf versiert of inkleurt, en het gewoon op een rondslingerend briefje schrijven, is natuurlijk ook goed! Geef er je eigen invulling aan.
    Geef het daarna aan je kind(eren) en lees het zo nodig voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.